מסכם קצת נתונים מעניינים על איקומרס והתנהגות צרכנים אונליין בישראל ובעולם ב 2023 ו Q4
הנתונים עלו ב 2 הפרקים על רבעון 4 שהיו עם נטלי טנא וניר זיגדון (להאזנה: חלק 1 , חלק 2) וממקורות נוספים -פירוט מטה
רבעון אחרון – Q4:
- בלאק פריידי – אנחנו רואים גידול גלובאלי של 3.5% במכירות בעולם בשנת 2022 לעומת 2021
- סך המכירות בבלאק פריידי האחרון היו 65 מיליארד דולר-
- ישראל – אנחנו רואים גידול משמעותי של 19.5% ברכישות לעומת שנה קודמת – סך הרכישות בבלאק פריידי הסתכמו ב 890 מיליון (מכירות של יום שישי, שעות 9 עד 17)
האם הגידול יימשך גם השנה?
קבלו עדכון בכל פעם שפרק חדש עולה:
- שבוע בלאק פריידי \ סייבר מאנדי – במהלך השבוע הזה אנחנו רואים גידול של 2% במכירות בכלל העולם שהסתכמו ב 281 מיליארד דולר.
- 68 מיליארד מתוך זה בארה"ב בלבד – גידול של 9% לעומת שנה קודמת
- רוב רכישות בישראל ברבעון האחרון קורות באונליין – 59% לעומת 41% באופליין (חנויות פיזיות)
- ביתר השנה נתח הרכישות אונליין עומד על 32% לעומת 68% באופליין
- לא מעט חברות בישראל מוכרות אונליין ברבעון האחרון יותר מאשר ב 3 הרבעונים האחרים בשנה ביחד
- בחודש נובמבר אנחנו רואים עליה דרמטית בחיפושים בגוגל בישראל שקשורים לריטייל (קניות אונליין)
- הרבה צרכנים מחכים לרבעון האחרון ולמבצעי נובמבר כדי לרכוש מוצר או שירות
- יותר מחצי מהצרכנים בישראל – 54% מדווחים שהחיפושים שלהם אונליין בנובמבר הם מוטי מבצעים והנחות
ישראל – נתונים כללים:
- 9 מתוך 10 ישראלים מעידים שהם רוכשים אונליין
- אנחנו רואים גידול של 33% בצרכנים שקונים אונליין יותר מ 5 פעמים בחודש
- תדירות הקניה עלתה בעיקר אצל נשים בגילי 35 – 44
סיבות לגידול בקניות אונליין בישראל:
- נשים – הרוב קונות יותר בגלל נוחות
- גברים – הרוב קונים יותר בגלל מחיר ומבצעים
- דור ה Z (ילידי 1995 -2010, גיל 13-28 נכון ל 2023) – קונים יותר בגלל מהירות המשלוח, שיקול משמעותי מאוד היום אצל צרכנים בישראל ובעולם, במיוחד אצל הדור הצעיר
סיבות מובילות לרכישה אונליין:
- סיבה ראשונה – צורך מידי – קונים משהו שצריך או חסר
- סיבה שניה – פרסום – ביצוע רכישה של מוצר או שירות אונליין בעקבות חשיפה לפרסום, אונליין או אופליין. (אימפולס ביי – קניה של משהו שלא חשבנו לקנות ושאנחנו לא דווקא צריכים)
חיפושים בגוגל:
- אנחנו רואים גידול כללי בישראל בחיפושים למותגים ומוצרים מקומיים, וקיטון בחיפושים לאתרים בינלאומיים ומוצרים בחול
- רואים גם גידול בחיפושים שהם גנריים, וקיטון בחיפושים של שמות מותג. יותר חיפושים לדוגמה למילה מכונת קפה, פחות ל מכונת קפה נספרסו. זה אומר שיש הזדמנות לשחקנים קטנים להצליח ולמכור יותר, גם אם הם לא מותג או שחקן מוכר
ענף האופנה:
- יש עליה של 13% ברכישה מחנויות אונליין בישראל. קיטון של 3% ברכישה מחנויות אופנה פיזיות בישראל (מתייחס ל 3 רבעונים ראשונים 2023)
- סל הקניות הממוצע ברכישות אונליין בחול עלה ב 2.6% ל 196 ש"ח. הסל הממוצע ברכישות באתרים ישראלים עלה ב 2.2% ל 266 ש"ח
ועוד עדכון קטן מהשבוע:
טימו – מתחרה סינית רצינית של אלי אקספרס (זה המרקטפלייס הסיני הצומח ביותר, שהאפליקציה שלו החזיקה בשיא ההורדות בארה"ב בקיץ 22 – מועד ההשקה של טימו) התחילה לשלוח לישראל השבוע ובחינם.
טימו נחשבת לזולה במיוחד (אפילו ביחס לאלי אקספרס), מה שצפוי להקטין את נתח הרכישות של ישראלים באתרי דיסקאונט באפן כללי, ובשיאין, אמזון ובמיוחד באלי אקספרס בפרט. עוד על טימו
האזינו לספיישל הכנות ומקסום הכנסות ברבעון אחרון אם עדיין לא האזנתם
מקורות: חברת שב"א נתוני סליקה, ישראכרט נתוני סליקה 23 Q1-Q3 , סקר איפסוס מחקרי שוק עבור גוגל – התנהגות צרכנים בישראל, כלכליסט, גוגל ישראל, אתר מאיה